Primul ambasador al Centrului Gifted Education:

"Educatia formala din scoala prinde la foarte putini copii, eu o prefer pe cea non-formala, prin concursuri, training-uri, evenimente"

de Andreea Flintoaca     HotNews.ro
Vineri, 8 mai 2009, 20:06 STUDII | STUDII & STRATEGII


Paul Ardeleanu
Foto: HotNews.ro
Paul are 17 ani si a devenit in luna aprilie primul ambasador al Centrului Gifted Education. A participat la mai multe competitii de discurs in public. Este convins ca fiecare om trebuie sa isi valorifice potentialul si crede in voluntariat si educatie non-formala. HotNews Student a stat de vorba cu Paul si a aflat si cam ce rol are scoala clasica in viata unui tanar adolescent si care sunt ultimele tendinte.

Sunt multi care nici nu stiu ca au un talent

HotNews.ro: Cum ai ajuns sa fii ambasadorul unui centru de educatie de excelenta?

Paul Ardeleanu: Am primit e-mail de la organizatorii concursului si am stiut imediat ca vreau sa particip si sa si castig. A trebuit sa trimitem un discurs de 10 minute despre educatia de excelenta si importanta ei in Romania. Rolul meu ca ambasador, este sa promovez centrul, este sa promovez implicarea copiilor in aceasta educatie, educatia de excelenta.

HotNews.ro: Cu ce se ocupa acest centru?

Paul Ardeleanu: Centrul are in vedere construirea unei gradinite pentru 80 de copii (3-6 ani) si un after-school pentru 45 de copii (6-14 ani). Scopul este identificarea si selectionarea acelor copii cu capacitate si potential extraordinare pentru a-i aduce intr-un centru si le promova talentele pe care ei le au in mod natural. Sunt multi care nici nu stiu ca au un talent.

Unii oameni nu stiu sa scoata cuvintele pe care le aveau pregatite dinainte, pentru ca se blocheaza

HotNews.ro: Cum arata viata ta inainte de a castiga acest “post”?

Paul Ardeleanu: Inainte de asta, participasem la un concurs de Public Speaking. Acolo, desi nu am stiut ce potential am de la inceput, mi-am dat seama, pe parcurs, cat de mult imi place. Fratele meu, care se ocupa de programare de calculatoare m-a incurajat atunci foarte mult, mi-a spus: ”Asta e sansa ta!”.  La primele trei faze (scolara, pe oras si pe judet) am luat locul I si Premiul “Favoritul Publicului”, iar la faza nationala am obtinut locul II. Am fost un pic dezamagit pentru ca imi doream foarte mult sa merg in finala de la Palatul Parlamentului. Poate daca as fi fost printre ultimii participanti, as fi reusit, aveam un discurs foarte antrenant si energic, cred ca asta era punctul meu forte. Dar cred ca voi putea participa si la anul.

HotNews.ro: Cum te-a ajutat acest concurs?

Paul Ardeleanu: Mi-a dezvoltat capacitatea de a vorbi in public, am invatat sa vorbesc fara emotii, sa pun o anumita doza de entuziasm, sa vorbesc liber. Unii oameni nu se descurca si se balbaie, nu stiu sa scoata cuvintele pe care le aveau pregatite dinainte pentru ca se blocheaza. E acea frica de vorbit in public, probabil numarul 1 in randul fricilor.
Paul Ardeleanu
Paul Ardeleanu
Foto: HotNews.ro

Trebuie sa ai note mari, dar este mai important talentul tau pentru ce faci in viitor

HotNews.ro: In ce a constat concursul?

Paul Ardeleanu: A trebuit sa tin un discurs in engleza, timp de 5 minute, in fata publicului, fara sa ma uit pe foaie. Tema generala a fost “Regeneration and Renewal” si mi-a fost destul de greu sa gasesc un subiect. Pana la urma am vorbit despre scoala si una dintre problemele din scoala si anume faptul ca fiecare profesor doreste ca elevii sa se concentreze exclusiv pe materia lui. Eu am zis ca solutia acestei probleme este sa te concentrezi numai pe ceea ce crezi tu ca intra in sfera ta de interes, ceea ce consideri tu ca este mai important pentru tine si pentru viitorul tau.

HotNews.ro: Nu cumva acest lucru se bate cap in cap cu faptul ca la unele obiecte se intra pe baza de dosar si atunci conteaza mediile de la toate materiile?

Paul Ardeleanu: Da, trebuie sa ai note mari, dar cu siguranta este mai important talentul tau pentru ce faci in viitor.  Eu as prefera sa dau examen la facultate pentru ca atunci te bazezi pe abilitatile tale si stii exact de ce esti in stare.

Educatia formala din scoala prinde la foarte putini copii

HotNews.ro: Ce parere au parintii despre activitatile tale?

Paul Ardeleanu: Parintii s-au bucurat, bineinteles, insa ei ma incurajeaza mai mult sa invat pentru scoala, ei cred ca scoala e cea mai importanta. Eu cred ca scoala e importanta in masura in care iti da voie sa intri la facultate si consider ca activitatile extra-scolare sunt mult mai importante pentru dezvoltarea abilitatilor, o dezvoltare non-formala. Educatia formala din scoala prinde la foarte putini copii. Eu o prefer pe cea non-formala, prin concursuri, training-uri, evenimente (organizare de concerte, de exemplu).

HotNews.ro: Ce conteaza mai mult, practica sau teoria?

Paul Ardeleanu: Se invata mult mai mult din practica, dupa parerea mea. Este importanta si teoria, dar intr-o anumita masura, nu atunci cand vine in exces si fara practica deloc, asa cum e in cazul scolii. Daca s-ar face o combinatie intre practica si teorie, adica dupa ce iti preda doua lectii sa iti si arate cum se aplica, ar fi mai bine. De exemplu, la fizica ne-a explicat despre dispozitivul lui Young, ar putea sa ne si arate cum functioneaza franjele luminoase.

Olimpiadele nu s-au demodat, dar nu foarte multi participa

HotNews.ro: Cum are un elev timp sa se ocupe si de scoala si de activitati extra-scolare astfel incat sa le impace pe amandoua?

Paul Ardeleanu: Eu consider ca nu iti ia foarte mult timp sa inveti pentru scoala, pentru toate materiile, poti sa iti faci temele cu mare lejeritate. Unii copii ar considera prea mult si o ora pe zi.

HotNews.ro: Ce se intampla cu concursurile scolare, cu olimpiadele, s-au demodat?

Paul Ardeleanu: Olimpiadele nu s-au demodat, dar din moment ce nu foarte multi invata pentru acele materii, nu foarte multi participa. Sunt din ce in ce mai putini participanti, copiii prefera alte concursuri, nu neaparat pe fizica, matematica sau romana, ci de exemplu concursuri de vorbit in public.

HotNews.ro: Sunt foarte multi cei care considera ca olimpiadele sunt simbolul performantei. Ce parere ai despre asta?

Paul Ardeleanu:  Depinde, nu sunt olimpiade de vorbit in public, dar exista destul de multi experti care au aceasta arta in meseria lor si nu folosesc matematica, fizica sau biologia. Ei se folosesc de anumite tehnici care nu se predau in scoala. Am facut, de exemplu, un curs de citire rapida care ma ajuta foarte mult, invat mult mai repede. Cu atata informatie care vine zilnic, trebuie sa stim sa ne adaptam, sa ne documentam, sa facem fata societatii si schimbarilor ei. Si de aceea, am considerat ca este foarte important sa pot citi si studia mult mai repede decat o face un om normal. Una dintre tehnici ar fi sa urmaresti cuvintele cu degetele. Multora li s-ar parea ciudat acest lucru, dar in acest mod reusesti sa iti setezi o viteza constanta si sa te focalizezi intotdeauna pe informatie.

HotNews.ro: Ce vrei sa faci mai departe?

Paul Ardeleanu: Mi-ar placea sa fac oratorie motivationala, adica sa merg in fata unor oameni si sa ii motivez, sa le spun ca pot fi mai buni si sa ii invat cum sa-si faca viata mai buna, mai fericita.

Romania are un potential foarte mare

HotNews.ro: Unde ai vrea sa studiezi, in tara sau strainatate?

Paul Ardeleanu: Cred ca ar fi mai benefic in strainatate, pentru ca as putea aduce o alta experienta, o altfel de viziune asupra vietii, o altfel de gandire, in asa fel incat sa ajute. E adevarat ca multe lucruri nu se potrivesc la noi, dar e important sa iei aspectele care sunt aplicabile. Romania are un potential foarte mare, dar nu stim sa il valorificam. Auzeam o discutie zilele trecute cum ca o solutie pentru iesirea din criza ar fi sa se investeasca in agricultura.

HotNews.ro: Ce sfat le-ai da tinerilor de varsta ta?

Paul Ardeleanu: Sa se implice! Multi cred ca daca se implica in voluntariat nu au niciun avantaj, insa eu cred tocmai contrariul. Ei cred ca “ok, ma duc, devin voluntar, mie ce imi iese?” Ai atat de multe avanatje: iti dezvolti calitatile de lider, devii cunoscut, iti faci multe cunostinte, ai mult mai multe activitati de trecut in cv, toate astea cantaresc destul de mult.

HotNews.ro: Care este ultima carte pe care ai citit-o?
Paul Ardeleanu: “Cum sa castigi prieteni si sa influentezi oameni” de Dale Carnegie.

Discursul castigator al lui Paul aici.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















3626 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    Experienta personala 1 (Vineri, 8 mai 2009, 20:30)

    GigiM [utilizator]

    In primul rand, felicitari pentru interviu. Eu, in calitate de elev terminal de liceu la 19 ani, ma bucur nespus de mult sa citesc acest articol.
    Parerea mea se cam regaseste in acest articol. Intr-adevar, practica lipseste cu desavarsire in scoli. Poate in orasele mai mare, aceasta este prezenta, dar in scoli mai mici (de exemplu in localitatea mea, cu 37.000 de locuitori), nu numai dotarile sunt insuficiente, dar chiar si salile de clasa. Totusi, sistemul de invatamant romanesc nu esueaza din cauza aceasta (desigur, e doar parerea mea), ci din lipsa de motivatie si de premiere a elevilor. Partici la concursul X - pe oras, iei locul 1, castigi experienta. Partici la acelasi concurs X, pe oras, iei iar locul 1, castigi iar doar experienta. Participi la concursul X pe tara, daca te numeri intre primi 3, da, primesti un premiu(desigur in bani, ca doar la un curs de pregatire sau o calatorie in strainatate nu te poti astepta). Olimpiadele, semn al performantei? Am fost la romana, la nationala, dar cum sa valoreze un text la prima vedere prea mult, o opera deja studiata valoreaza aproape dublu, stimuland astfel nu creativitatea si vastele cunostinte, ci talentul profesorului care te-a indrumat sau cartile de care dispui (si cantitatea de citate venite din partea unor critici cat mai faimosi sau din contra, total necunoscuti). Mi-ar placea sa afirm ca la biologie situatia sta altfel. Dar din nefericire e mai rau. Sunt "doar" cel putin 10 manuale din care sa inveti, care se contrazic deseori(de..., manuale alternative, ca e greu sa faci un manual bun,universal).Proba practica e incredibila, ti se arata cateva oase si tu trebuie sa le identifici(de exemplu), halal proba nationala. Ai media la liceu foarte mare?Nu-i nimic, te rasplateste scoala cu 40 de lei pe luna (valeu, alocatia o intrece!) , dar poti apela cu incredere la bursa Patriciu daca ai un venit atat de mic incat nici nu ti-ai permite sa vii la scoala. Bacalaureatul - bataia de joc majora. Nu numai ca
    • +2 (2 voturi)    
      de acord cu tine (Vineri, 8 mai 2009, 23:57)

      sadwank [anonim] i-a raspuns lui GigiM

      Am 37 de ani si sint de aceeasi parere cu tine si cu Paul. Scoala ar trebui totusi sa te invete ceva, nu sa-ti toarne cu pilnia in cap.
      Totusi, doua amendamente: noi la limba romana, chit ca participam sau nu la olimpiade, scriem "tot prostul ia bacul".
      Si o intrebare pentru Paul: nu ti se pare ca titlul ultimei carti e o mica magarie? cum adica sa influentezi oameni si sa ti-i faci prieteni? Nu ti se pare usor imoral?
  • 0 (0 voturi)    
    Experienta personala 2 (Vineri, 8 mai 2009, 20:36)

    GigiM [utilizator]

    ca e un concurs al copiatului, ci te mai trezesti si ca tu, unul care sa zicem ca prin absurd chiar a invatat si nu copiaza, ia nota mai mica decat cel care copiaza. In plus, daca dau Admitere, de ce trebuie sa mai dau Bacalaureatul? O groaza de probe, doar de dragul de a fi date. Tot prostul i-a bacul, fara suparare. E enervant sa vezi cum cei care nu depun nici un efort sunt inaintea ta. Felicitari inca o data pentru interviu!
  • 0 (0 voturi)    
    http://www.StiintaAzi.ro (Vineri, 8 mai 2009, 21:31)

    Stiinta Azi [anonim]

    Felicitari lui Paul si lui Gifted Education! Voluntariatul intr-adevar este foarte util pentru tineri. Merita ca ei sa se implice, astfel castiga aptitudini, abilitati si cunostinte ce ii vor ajuta o viata intreaga. Si noi la Stiinta Azi formam liceeni in ceea ce priveste stiinta. Mult succes lui Gifted Education mai departe!
  • 0 (0 voturi)    
    practica si banii (Vineri, 8 mai 2009, 22:35)

    marius [anonim]

    toate bune si frumoase insa pt a a face practica de calitate si cu capacitate formativa reala trebuie ... BANI, si nu maruntis, ci bani seriosi. Pina atunci visam frumos si asteptam sa ne mai dea guvernantii ce ne dau.
  • 0 (0 voturi)    
    voluntariatul e foarte bun (Vineri, 8 mai 2009, 22:36)

    vasilica [anonim]

    Si felicitari lui Paul!
    Dar nu as merge mai departe cu generalizarile. Mai ales cand vine vorba de educatie.
    Intr-adevar, exista cazuri de succes in care setul de cunostinte acumulat in scoala nu au ajutat mai deloc.
    Uitati-va la Becali, Vanghelie, Mazare, si probabil multi altii. Carisma nu se preda in scolo. Plus ca in Romania sa stii sa fii corupt e cea mai importanta calitate pentru a reusi.
    Dar e foarte periculos sa spui ca vrei sa inveti intr-un mod informal in general. Sa tii discursuri si sa stii sa interactionezi cu oamenii se invata la evenimente, nimic de zic.
    Dar degeaba stii sa vorbesti daca nu stii nimic despre ceea ce vorbesti. Tipul asta de gandire e periculos, un fel de spoiala la suprafata care nu ascunde nimic, pentru ca nu exista nici o baza solida.
    Nu vreau sa dau exemple acum, dar razboaiele nu se castiga cu discursuri, piete noi nu se castiga prin vrajeala, avantajul comparativ tehnologic nu consta in vorbe goale.
    Mai ales acum, cand nu avem nici un fel de tel national, cand nu mai exista nici un avantaj economic (pana si muncitorii romani nu mai lucreaza pe salariile mici de acum cativa ani), singura sansa a Romaniei mi se pare dezvoltarea tehnologica intensiva.
    Si asta dragilor nu se poate realiza cu tineri de 17 ani care spun ca vor sa fie educati prin evenimente :)
    Iar domnii care sustin ca nu invata nimic practic in scoala, ori nu gandesc, ori sa se duca la scoli profesionale, o sa invete lucruri foarte practice acolo :)
    • 0 (0 voturi)    
      Voluntariatul bun dar ... (Sâmbătă, 9 mai 2009, 0:09)

      Eugen [anonim] i-a raspuns lui vasilica

      Vasilica are dreptate,, dar o societate se construieste nu numai de catre ingineri, de oameni cu pregatire tehnica, e nevoie si de umanisti, Paul e un astfel de exemplu, el isi urmeaza vocatia care si-a descoperit-o. Nu e vina nimanui ca Romania nu are o scoala tehnica, in prezent, al fel de buna ca universitatile tehnice din Germania si de ce nu ca Universitatile tehnice de alta data ale Romaniei. Eu cred ca noi romanii suntem o natiune foarte inteligenta, pot spune ca avem o masa de oameni pregatiti si inteligenti care depaseste alte tari, tot aici un matematician spunea ca Romania este in primele 5 tari la matematica din lume, voi realizati ce inseamna asta? in primele 5 tari din lume. Deci problema nu este una a inteligentei Romanului, ci cred ca una a atitudinii si mentalitatii. Paul va avea succes , dar nu cred ca in Romania, nu va fi inginer, cred ca nu are nici talent, asta mi se pare ca a spus si el indirect, Urmeaza-ti calea si talentul, fara talent e foarte multa munca, transpiratie si inspiratie
  • 0 (0 voturi)    
    nu e rau (Sâmbătă, 9 mai 2009, 2:53)

    Alex-AP [utilizator]

    Felicitari pentru interviu, sunt multe de mentionat la o analiza a raspunsurilor, insa la 17 ani nu cred ca aveam pretentii prea multi dintre noi.

    "Mi-ar placea sa fac oratorie motivationala, adica sa merg in fata unor oameni si sa ii motivez, sa le spun ca pot fi mai buni si sa ii invat cum sa-si faca viata mai buna, mai fericita." - adica preot?! ;)
  • 0 (0 voturi)    
    Felicitari! (Sâmbătă, 9 mai 2009, 11:33)

    niculina f [anonim]

    Felicitari, Paul!
    Esti un exemplu pentru cei din generatia ta!

    Mult succes in continuare!
    • 0 (0 voturi)    
      Si nu numai pentru generatia lui... (Vineri, 15 mai 2009, 1:23)

      Anca [anonim] i-a raspuns lui niculina f

      ...ci pentru toti romanii!
  • 0 (0 voturi)    
    meta (Sâmbătă, 9 mai 2009, 17:05)

    octaav [utilizator]

    Arta de a vorbi liber, de a citi mai rapid, de a argumenta, mi se par meta-domenii. Sau domenii care sa te ajute intr-un domeniu de baza.

    Daca n-ai nimic de zis pe tema (tehnica sau nu) pe care lucrezi, nu te ajuta prea mult ca stii sa vorbesti in general.
    Ca sa argumentezi cu folos, trebuie sa stapanesti domeniul respectiv.

    Felicitari Paul, si intradevar, ce faci e foarte important si cred ca majoritatea neglijam acest aspect al educatiei noastre.
    Multa bafta.
  • 0 (0 voturi)    
    Multumesc (Duminică, 10 mai 2009, 11:30)

    Paul [anonim]

    In primul rand doresc sa ii multumesc Andreei pentru interviu. In al doilea rand as dori sa va multumesc voua cei care ati comentat acest interviu si as vrea sa fac clare cateva lucruri
    1) Eu nu sustin ca partea teoretica este inutila ba dimpotriva este chiar foarte buna, dar daca este in exces fara parte practica aceasta incepe sa fie refuzata de catre elevi care nu mai arata nici cel mai mic interes pentru materie
    2) Numele carti pe care am citit-o ultima oara se numea "Secretele succesului- Cum sa castigi prieteni si sa influentezi oameni" scrisa de Dale Carnegie. Nu inteleg de ce ar trebui sa mi se para imoral.
    3) Oratorie motivationala nu este nici pe departe o functie de preot. Preotul vorbeste despre partea religioasa insa oratorul motivational vorbeste despre puterea interioara, motivatie, disciplina, munca din greu si metode prin care sa obtii ceea ce vrei. Pentru exemplificare ati putea sa urmariti cateva filmulete cu unul dintre favoritii mei, Nick Vijicic.
    • 0 (0 voturi)    
      :) mergi mai departe (Vineri, 15 mai 2009, 1:22)

      Anca Maria [anonim] i-a raspuns lui Paul

      Buna Paul :) Eu, si intreaga echipa Link Education And Practice (www.leap.ro) am dori sa te felicitam pentru initiativa si pentru planurile pe care le ai la varsta la care multi dintre noi nu cunosc aceasta latura (esentiala credem noi a eduatiei non-formale). Eu sunt intru-totul de acord cu tine, atat pe balanta teorie-practica, studii in afara si aplicarea lor aici, inclusiv cu faptul ca Dale Carnagie e un tip misto :)
      Iar pe mine voluntariatul ma isnpira si ma implineste spiritual...cu toate ca am un job full-time pe un salariu de junior :)
      Ideea era sa nu iti lais ideile sufocate de societatea romaneasca, lupta sa faci ceea ce crezi...si schimbarea se va vedea, timida, dar eu una o simt in cercurile in care "ma invart", iar oamenii ca tine nu fac decat sa-mi dea si mai mult curaj...Toate cele bune,
      Anca


Abonare la comentarii cu RSS
Asigurari si Pensii
Stiri Auto
Vremea la


/
Maine:
|






Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by