Sedinta online cu parintii

Sociologul Bogdan Voicu: "Testele europene arata de prin 1997 ca ne plasam pe ultimele locuri in Europa la distanta mare de majoritatea tarilor UE in materie de performanta scolara"

de Redactia     HotNews.ro
Joi, 1 octombrie 2009, 16:12 NEWS | INTALNIRI ONLINE


Bogdan Voicu si Anca Titorov in dialog cu cititorii
Foto: HotNews.ro
 documente
Reader’s Digest a prezentat joi rezultatele sondajului exclusiv “Ce vor romanii de la scoala“, realizat de IMAS. Sociologul Bogdan Voicu si redactorul-sef Reader's Digest, Anca Titorov, au discutat online cu cititorii HotNews.ro despre cat de buna este scoala romaneasca. 87% dintre romani considera ca desele schimbari din sistemul de invatamant dauneaza copiilor, iar 82% sunt de parere ca profesorii ar trebui platiti in functie de performante.

Sondajul arata ca, in pofida deselor critici aduse sistemului de invatamant, mai mult de jumatate dintre romani (56%) nu si-au pierdut increderea in educatia primita de elevi in scolile romanesti. Mai putin increzatori s-au dovedit a fi bucurestenii (77% dintre locuitorii Capitalei cred ca elevii nu primesc o educatie solida in scolile romanesti) si locuitorii oraselor mari (61% nu au incredere in sistemul nostru de invatamant).

  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.

Majoritatea romanilor (68%) considera ca starea cladirilor in care functioneaza unitatile de invatamant si facilitatile din scoli sunt la un nivel satisfacator. Surprinzator, locuitorii din mediul rural, unde se spune ca ar exista cele mai multe probleme, s-au declarat cei mai multumiti de conditiile in care invata copiii lor (74%). Totusi, 58% dintre romani sunt de parere ca bacalaureatul si admiterea la liceu si facultate, asa cum sunt organizate in prezent, nu asigura o departajare mai buna a elevilor decat sistemul dinainte de 1989.

Un punct important al sondajului, asupra caruia le-am cerut romanilor sa se pronunte, a fost violenta in scoli. Raspunsul este ingrijorator: 64% dintre respondenti considera ca multi elevi sunt agresati fizic sau verbal in scolile din Romania (de catre alti colegi sau chiar de catre profesori).

Alte aspecte relevate de sondaj: daca banii sau locatia nu ar reprezenta o problema, 51% dintre romani si-ar trimite copilul la o scoala particulara. 73% considera ca educatia sexuala in scoli este necesara, iar 91% sunt de parere ca nu trebuie sa renuntam la orele de religie. 77% isi doresc obligativitatea purtarii uniformei scolare, 51% nu cred ca elevii primesc prea multe teme pentru acasa si aproape 57% considera ca tezele cu subiect unic sunt utile pentru buna functionare a sistemului de invatamant.

Nu este de neglijat nici un alt rezultat al sondajului, care ne indreptateste sa privim inainte cu optimism: 80% dintre romani se declara multumiti de invatatorul si profesorii pe care copiii lor ii au sau i-au avut la scoala.

Sondajul a fost realizat de revista Reader’s Digest prin intermediul Institutului de sondare a opiniei publice IMAS Marketing&Sondaje, pe un esantion reprezentativ de 1.248 persoane, din 99 de localitati din Romania.

Bogdan Voicu este sociolog, cercetator principal la Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii al Academiei Romane.

Anca Titorov este redactor-sef al revistei Reader's Digest.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 anton

    Unde ati condus aceasta ancheta, cati "subiecti" au raspuns si care este distributia pe varsta, educatie si orientare religioasa a celor intervievati?

    Mi se pare un esantion nesemnificativ pentru ca:
    91% sunt pentru orele de religie...cati din cei intervievati sunt ortodoxi practicanti? Romania este un stat laic si procentul enorm de sustinatori ai orelor de religie pune sub semnul intrebarii restul sondajului...o petitie a Patriarhiei stransese intr-un an 250 000 de voturi in toata tara pentru orele de religie, ceea ce inseamna mai putin de 2%... In plus, faptul ca 77% au spus da uniformei scolare OBLIGATORII mi se pare iarasi suspect...

    • Anca Titorov

      Nu am "condus" aceasta ancheta in nicio directie. Respondentii au fost liberi sa isi exprime opinia. Esantionul este semnificativ, ba, mai mult este reprezentativ pt. populatia Romaniei. IMAS a selectat un esantion probabilistic multistadial, alcatuit din 1248 de persoane cu varsta de peste 18 ani, din 99 de localitati. Putem spune, cu o marja de eroare de max. 2,8%, ca rezultatele sondajului reflecta opinia romanilor. Indiferent ca ne convine sau nu :)

    • Bogdan Voicu

      Hai sa o luam pe rand:

      Un esantion aduce sau nu reprezentativitate daca respecta distributia populatiei, daca este o imagine, o fotografie in mic a populatiei. Nu am stat sa verific, dar sunt convins ca IMAS nu produce cercetari in care esantionul este facut dupa ureche.


      Cei 91% care considera orele de religie drept necesare valideaza extern calitatea sondajului, reflectand destul de bine ceea ce stim despre religioziate in Romania. Societatea romaneasca este una dintre cele mai religioase din Europa, cu un nivel al credintei extrem de mare pentru contemporaneitate. Este adevarat ca practica in spatiul public (mersul la biserica) este "doar" in jurul mediei europene, insa cea privata (rugaciune, post, icoane in toate camerele, nu se spala/face curatenie in unele zile de sarbatoare religioasa etc.) este extrem de ridicata. daca este reala informatia, numarul extrem de mare de semnaturi de pe petitia amintita (ma indoiesc sa fi cunosc multe petitii romanesti macar o zecime de aderenti) ofera si el indicatii in acelasi sens.

    • Anca Titorov

      In ceea ce priveste orele de religie, nu pun la indoiala cifrele mentionate de tine. Nu stiu insa in ce masura petitia cu pricina este sau nu semnificativa. Sondajul nostru arata insa clar ca o majoritate covarsitoare a romanilor considera ca predarea religiei in scoli este necesara: 90,6% De ce? Iti raspunde Bogdan. Stim si noi ca in statele moderne invatamantul este laic, dar romanii par sa isi doreasca altceva. Si nu este vorba doar despre cei varstnici sau despre cei din mediul rural. Dintre respondentii cu varste cuprinse intre 30 si 44 de ani, 90% sunt de parerea ca religia ar trebui predata in scoli, iar cei de 18-29 de ani sunt de acord cu asta in proportie de 87,8 %.

  • Întrebarea nr. 2 Olivian Breda

    Intrebarea mea e simpla: pornind de la doua premise
    a. Avem o problema in educatie;
    b. E mai bine sa preiei un model existent, decat sa inovezi;
    ce model de invatamant al unui alt stat vedeti ca s-ar plia cel mai bine in Romania?

    Daca e un mix de modele, cu atat mai bine?

    Avem nevoie de o scoala americana, finlandeza, norvegiana, ceha, franceza?

    • Bogdan Voicu

      De regula sunt adeptul preluarii modelelor existente.

      De asta data insa e bine sa fim un pic mai nuantati: sistemele educationale au de regula o inertie foarte mare si fireasca. Rolul lor primordial NU ESTE transmiterea de informatie, ci socializarea comuna a tinerelor generatii in cultura societatii in care functioneaza. Asta ajuta noile generatii sa se integreze in societate.

      De aceea, schimbarile radicale sunt periculoase putand duce la tensiuni sociale enorme.

      Asta lasa, in opinia mea, o singura solutie posibila: preluarea de parti bune din orice sisteme educationale, in masura in care aceste parti se dovedesc eficiente si pot fi ntegrate in sistemul romanesc.

      O astfel de soluitie prezinta si avantajul de a putea deveni, in timp, mai buni decat toti ceilalti.

    • Anca Titorov

      Sunt de acord cu Bogdan. Ce as mai adauga, referitor la modele, este faptul ca, din cate stiu, in evaluarile europene locurile fruntase sunt ocupate, de multe ori, de scoala finlandeza. Am citit ca finlandezii au un sistem interesant. La ei, programa se "autoregleaza" in functie de piata muncii si de necesitatile fiecarei comunitati locale in parte, cu rezultate exceptionale in ceea ce priveste integrarea absolventilor dupa terminarea scolii.

  • Întrebarea nr. 3 cristian

    1) Societatea civila direct interesata ar trebui sa creeze un organism independent de evaluare a absolventilor de liceu (practic sa dubleze Bac-ul, care este o frauda de la un capat la altul). Finantarea sa nu depinda sub nico forma de stat.
    Daca angajatorii si universitatile ar avea incredere in acest organism si ar tine cont de rezultatele evaluarii independente incet-incet invatamantul s-ar autoregla.
    2) Sa fie finantat elevul nu scoala - un fel de cec care sa reprezinte contravaloarea serviciilor legate de scoala.

    Un asemenea sistem e utopic? Nu poate sa-l puna nimeni in practica?

    • Anca Titorov

      Speram cu totii ca implementarea testelor PISA, dupa modelul "de afara", sa rezolve, in timp, o parte din probleme.

    • Bogdan Voicu

      1) Aici e o intreaga discutie despre cine e capabil (are resursele materiale) si competent (are resursele umane) si despre cum ar trebui facuta evaluarea.

      Nu cred ca soluitia sta in mana societatii civile. Mai degraba universitatile are trebui sa aiba criterii clare de selectie a studentilor, implicand luarea in considerare a prestigiului fiecarui liceu, astfel incat sa impuna scolilor o educatie de calitate.

      Iar in ce priveste evaluarea universitatilor, exista deja celebrele clasamente internationale (in care noi performam mediocru). La ele se adauga modul in acre angajatorii fac selectia candidatilor pentru joburile disponibile.

      Cu alte cuvinte e si o chestiune de responsabilitate colectiva.


      2) Eu as incepe o astfel de finantare prin vouchere educationale (credite ieftine, returnabile in primii 10-15 ani de viata activa, dar astfel incat rata sa nu depaseasca 10-15% din venitul net) la nivelul educatiei superioare. Creditele ar fi acordate studentilor, iar ei ar opta la ce universitate vor sa isi plateasca studiile cu voucherele primite.

      Nu as introduce solutia la nivel preuniversitar, acolo unde decizia apartine parintilor si unde e de preferat ca diferentierea dintre scoli sa fie mentinuta la un nivel cat mai redus, iar politicile de reducere a inegalitatilor inerente ar trebui sa aiba un rol puternic.

  • Întrebarea nr. 4 crap

    am doua intrebari: 1. pe ce se bazeaza lumea cand apreciaza ca superior invatamantul din alte tari (fie ele si anglia, germania, suedia), cand absolventii de licee teoretice, gen mate-fizica, in mare parte se impun fata de colegii lor din occident sau nord-america; inseamna ca programa ar fi OK, de ce umbla la simplificarea ei, in loc sa se ia masuri ca nivelul cerut si la celelalte licee sa se duca treptat in sus? 2. in aceeasi idee ca la 1, cum se pupa dorinta de educatie solida, aratata de sondaj, cu simplificarea fara noima a programei; in loc sa se ceara standarde ridicate de la profesori, se merge pe simplificarea programei, ignorand faptul ca daca profesorul e varza, materia poate sa fie de oxford, rezultatul e chix, deci care e logica de se merge spre simplificare, ptr ca am simtit lucrand afara, in cercetare, ca absolut tot ce-am invatat la un moment dat mi-a fost de folos? se considera ca un electrician, de ex, nu trebuie sa stie unde e patagonia, sau cine a fost doja, sau ce sunt alea gene? parerea mea: desfiintarea examenelor de admitere la mate-fizica inseamna un pas inapoi ptr romania, ptr ca ele sunt echivalentul liceelor private grele de afara, inseamna un sut dat viitorului tarii, generatii de catastrofe care nu vor putea sa asigure elita de maine normala a tarii ptr ca in mare parte vor fi copii de bani gata, muncitori poate dar fara prea multa doxa. altii afara pun teste de intrare la clasele de dotati, sau se dau peste cap ca sa faca programa si mai complicata, noi ne balacim in fabulospirit..

    • Anca Titorov

      1. Nu stiu la ce te referi cand spui ca "se impun". Din documentarea noastra reiese ca majoritatea evaluarilor ne plaseaza pe locuri codase in topurile internationale (locul 48 din 57 de tari etc.). Iar in topul Shanghai nu avem nici macar o universitate, desi "vecinii" nostri cehi sau polonezi au mai multe. Banuiesc ca de aceea se rediscuta mereu programa si chiar sistemul.

    • Anca Titorov

      Specialistii, dar si parintii pe care noi i-am consultat in timpul documentarii pt. articol au acuzat, in linii mari, acelasi lucru: ca elevii sunt obligati sa inmagazineze o multime de cunostinte ("de parca ar fi computere", spunea o mama), dar ca acestea nu au , mai tarziu o aplicabilitate directa in piata muncii. In plus, scoala noastra nu pune accent pe identificarea aptitudinilor, a vocatiei fiecarui elev in parte. Nu se acorda atentie indrumarii lor spre directia unde si-ar putea manifesta talentul si unde ar putea obtine performanta.

    • Bogdan Voicu

      1. E posibil ca experienta directa, personala, sa fie influentata de interactiunea cu cateva individuale de succes. Altfel insa, cifrele seci spun de mai multi ani ca suntem slab performanti.


      2. Eu unul sunt de parere ca programa la matematica si fizica este supraincarcata, iar modul in care intuiesc motivele "istorice" ale starii de fapt este expus pe larg <a href=http://bogdanicus.blogspot.com/2008/02/o-istorie-intuitiv-i-inexact-ncrcrii_24.html>aici</a>. Dat fiind ca partile implicate vor renunta extrem de greu la distributia curenta a curriculumului, parerea mea este ca ar trebui trecut la invatamant preuniversitare de 13 ani (13 ani + grupa pregatitoare de la gradinita).

  • Întrebarea nr. 5 Alexandru

    Sunt si eu sociolog (cercetator) . Nu ma ocup in mod deosebit de probleme ale educatiei/invatamanrului dar am o nedumerire. Daca invatamantul romanesc este atat de inapoiat, cum se intampla ca, fara nici o exceptie, elevii romani care ajung in scoli din Europa (datorita faptului ca parintii lor lucreaza in alte tari) sunt inegrati - dupa testarea cunostintelor - intr-o clasa (an de studiu) superioara celei in care ar trebui sa fie daca ramaneau acasa. De exemplu un elev roman care in tara ar trebui sa treaca in clasa a VI-a, in Italia, Spania si chiar Franta intra direct in clasa a VII-a?
    Masteranzii si doctoranzii romani din strainatate critica starea jalnica a invatamanrului superior romanesc dupa ce au fost acceptati la master/doctorat in urma aprecierii nivelului pregatirii pe care au obtinut-o in Romania? Imi inchipui ca nu sunt acceptati acolo din motive "caritabile". Aveti o explicatie?

    • Bogdan Voicu

      Performanta scolara continua sa fie extrem de puternic legata de bagajul din familie: elevii care provin din familii mai bine educate, mai bogate au, IN MEDIE (evident exista si exceptii), rezultate mai bune decat restul. Asa se intampla si cu elevii romani care merg la scoli din afara tarii: depinde de care elevi vorbim. Experientele mele personale de interactiune si literatura academica despre imigranti spune ca in medie, elevii imigrantii de prin Europa (inclusiv cei romani) performeaza scolar mai slab decat nativii, dat fiind ca de obicei bagajul lor educational din familie e mai slab (de regula imigrantii din Europa sunt cei care merg catre low-skilled jobs), la acesta adaugandu-se bariera de limba.


      Altfel, sa nu uitam ca testele TIMSS, PIRLS< PISA indica constant, de prin 1997, de cand sunt aplicate si in Romania, faptul ca ne plsam pe ultimele locuri in Europa, la distanta mare (enorma din punctul meu de vedere), de majoritatea tarilor UE. (dincolo de decalajul la aceeasi clasa, la sfarsitul anilor 90, aceste teste indicau faptul ca elevii romani de clasa a IV-a citeau mai prost decat cei suedezi de clasa a III-a)

      Sa nu uitam si un aspect legat de varsta: in Romania si Bulgaria, varsta medie de intrare in sistemul scolar (clasa I) este cu un an mai mare decat in majoriteta tarilor vest-europene. Cu alte cuvinte, media varstei elevilro romani de clasa a VIII-a este cu aproape un an mai mare decat, de exemplu, a francezilor de clasa a VIII-a, cei care sunt mai performanti decat romanii.



      revin cu masteranzii si doctoranzii imediat....

  • Întrebarea nr. 6 crap

    ultima remarca ar fi "cum comentati orele de religie in invatamantul romanesc, tinand cont ca poate chiar si 90% din cazuri, in licee e doar o atmosfera de bascalie generalizata? nu trivializam notiunile crestine si valorile morale promovate de religia crestina, discutandu-le intr-o asemenea atmosfera de 'cabana'?"

    • Anca Titorov

      Banuiesc ca multi dintre respondenti spera ca tocmai aceste ore de religie sa le dea elevilor repere morale, care sa schimbe, treptat, atmosfera "de cabana" despre care vorbesti. De asemenea, ai vazut ca majoritatea romanilor sunt ingrijorati de violenta din scoli. Presupun ca acesta este un alt aspect care, spera ei, ar putea fi schimbat in bine prin predarea religiei.
      Din pacate, Michael Shermer, un reputat intelectual citat in articolul din revista noastra, considera, ca multi alti specialisti, ca elevii sunt prea tineri sa inteleaga marile probleme teologice sau filozofice.

  • Întrebarea nr. 7 psihoclinca

    De ce credeti ca profesorii de la noi sunt atat de reticenti cand se pune problema evaluarii si de catre elevi si parinti?
    In urma cu cateva luni pe un site dedicat petitiilor, o petitie in care se protesta impotriva acestei evaluari a adunat un numar impresionant de semnaturi si comentarii foarte dure.
    Multumesc.

    • Anca Titorov

      Banuiesc ca se tem de gradul mare de subiectivitate al acestor evaluari. Din discutiile noastre cu profesorii reiese ca, in general, ei sunt de acord sa fie evaluati si, apoi, platiti in functie de aceste evaluari, dar ca vor sa aiba garantia ca aceste evaluari vor fi obiective. Iar aici apar problemele... De asemenea, o profesoara citata in articolul din revista sublinia ca este foarte important ca evaluatorii sa cunoasca munca de dascal si ceea ce presupune ea. De pilda, spunea profesoara, e important ca evaluatorul sa inteleaga ca este o performanta mai mare sa aduci un elev de nota patru la nivelul notei cinci, decat sa ai succes cu un elev olimpic, ale carui rezultate se datoreaza de fapt, in mare parte, inteligentei si talentului sau nativ.

  • Întrebarea nr. 8 Dexter

    citate din constitutie:
    ARTICOLUL 29
    (1) Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale.
    (6) Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.
    -----
    De unde vine aceasta dorinta/nevoie masiva de a avea ore de relige la scoala ? Cat de "buna" devine scoala noastra avand aceste ore de (misticism din evul mediu) religie?
    Se poate cuantifica acest lucru ?

    • Anca Titorov

      Presupun ca romanii chestionati - si ma refer aici la cei despre care putem presupune ca ar cunoaste constitutia - nu considera ca exista o contradictie intre aceste articole si predarea religiei in scoli.
      Cat despre procentul foarte mare de respondenti care s-au exprimat in favoarea acestor ore: banuiesc ca are legatura cu sentimentele religioase profunde ale romanilor, despre care vorbea Bogdan mai sus.

  • Întrebarea nr. 9 Dieter Jakob

    In privinta sondajului , e bine ca se mai face , insa daca se face sa se faca pe bune !
    Invatamantul e cum e si nimeni nu intelege ce model sta la bazele lui. O tot dam cu modernizarea , cu testele si cu modificarea bacalaureatului .
    Cand ne trezim la realitate ? Cand vom intelege ca traim in Europa ? Pana cand cheltuim bani publici pentru plata numitilor profesori de RELIGIE ?
    Cand se va trece la manuale unice nationale sau cum vreti sa le spuneti , ca sa nu mai existe o multime de manuale ce nu coincid in continut de la o regiune la alta ? Daca religia cu tot sistemul ei nu ar mai fi platita din bani publici , ce economie s-ar face pe plan national ? Sistemul religios sa se autofinanteze si atunci vor fi luminati cati religiosi mai avem in Romania mileniului 3 !
    Limbajul elevilor lasa mult de dorit , apoi semnele obscene folosite si gastile impuse , care nu pot fi eradicate din cauza legilor .
    Uniforma a fost mult discutata , insa prezenta elevelor ( copii de bani gata ) care vin mai macheate si mai imbracate de cat profesoarele , nu duce la nimic bun , si nici la o educatie egala .
    Ar mai fi multe , dar nu vreau sa plictisesc.

    • Anca Titorov

      Multumesc. Si noi am considerat ca este bine, ba chiar necesar, sa se faca acest sondaj. Si este chiar "pe bune", dupa cum am povestit deja mai sus.

      Cand ne trezim la realitate si cand vom trece la manualele unice nu stiu. In privinta tinutelor elevelor despre care vorbesti - pe care le-am remarcat cu totii - banuiesc ca se afla la originea raspunsurilor de la punctul opt al sondajului nostru: mai mult de 77% dintre romani vor uniformele inapoi. Se pare ca nu le plac unghiile albastre si decolteurile in nuante de roz, mov si verde crud ale domnisoarelor de liceu :)

  • Întrebarea nr. 10 Petre A.

    1. Considerati ca perceptia majoritar pozitiva a romanilor privind nivelul invatatorilor si profesorilor este fundamentata si reflecta realitatea sau se bazeaza mai degraba pe lipsa unui alt model/standard de educatie care sa fie luat ca baza de comparatie ?
    Cu alte cuvinte credeti ca cei 80% se multumesc cu nivelul actual al profesorilor pentru ca oricum altceva nu stiu/ nu au avut ?

    2. Considerati ca aceasta opinie ca scoala romaneasca ar fi cel putin satisfacatoare daca nu chiar buna este influentata in continuare de propaganda comunista, avand in vedere ca majoritatea parintilor de acum au crescut si au mers la scoala in epoca comunista ?

    3.Care credeti ca este cea mai imporanta lipsa a sistemului educational in Romania :
    -lipsa fondurilor pentru salarii decente si investitii sau
    -lipsa unei viziuni unitare pe termen lung, al unui plan de actiune coerent pe mai multi ani ?

    • Bogdan Voicu

      1. da, aceasta este si explicatia mea. de altfel, din alte sondaje stiu ca atunci cand exista experienta de interactiune cu alte sisteme educationale, opiniile devin mai putin optimiste.


      2. Nu, nu de propaganda comunista, dar cu siguranta de experienta proprie si de tendinta de a nu accepta criticile. A spune ca avem un sistem educational slab, pentru multi este ca si cum s-ar acuza ca sunt prost educati (dpdv scolar)...

      3. Lipsa resurselor umane: Romania are doar 10% din populatia de varsta activa absolventa de studii superioare (Bulgaria, spre exemplu, are dublul! Italia este similara cu noi, dar mai toate celelelate tari europene sunt mai ine instruite scolar din acest punct de vedere). Aceasta conduce la:
      (a) familii mai slab educate => elevi mai putin performanti
      (b) lipsa de concurenta pe piata muncii => profesorii mai putin pregatitit
      (c lipsa de concurenta pe piata muncii => legiutori mai slab pregatiti.

  • Întrebarea nr. 11 tsunami

    cat de etic este ca invatamantul romanesc sa foloseasca banii publici pentru a preda religie ortodoxa (in mediul rural nici nu poate fi vorba de religie, ci credinta)?
    banii publici sunt culesi de la credinciosi ortodoxi, dar si de la altii de alta orientare religioasa sau pur si simplu fara religie?
    este normal ca elevul sa vina acasa speriat de preoti?
    comunitatea europeana nu poate forta guvernul roman sa scoata credinta din scoli?

    • Bogdan Voicu

      Daca societatea romaneasca decide asa, atunci e etic. Ce e bine si ce e rau sunt chestiuni in general relative: depind de modul in care sunt definite de catre societate.

      Nu se preda, din cate cred, doar catre ortodocsi sau doar dogma religioasa (sper!)...

      Nu cred ca e treba Comunitatilor Europene...

  • Întrebarea nr. 12 Alin P.

    Suntem o familie cu un singur copil (in cl a 4-a) si nu pot sa nu remarc faptul ca manualele (sau variantele primite de copilul meu) sunt absolut jalnice. Explicatiile sunt foarte subtiri, incomplete, exercitiile se gasesc doar in "caiete speciale" care se cumpara separat (buna afacere...) iar in manual se gasesc numai chestii penibile, exercitii individuale sau de echipa dar fara continut, deseori si fara legatura cu subiectul. Se dau de facut tot felul de "mape", sa adune poze de pe internet sau din reviste cu nu stiu ce tematica, de parca elevii ar studia o scoala de publicitate / marketing, nu generala. Istoria are tot felul de subiecte care numai de istorie nu sunt (de exemplu: ce meserii au vecinii vostri din bloc?!!!!!)
    Nu se poate reveni totusi la un invatamant mai decent, oarecum mai aproape de ceea ce era pe vremuri? Ar fi atat de multe de discutat...

    • Bogdan Voicu

      Cred ca in ce priveste continutul manualelor, este treaba celor care se pricep la materia predata la exact acel nivel de invatamant. De aceea sunt oameni care se pricep la asa ceva...

      M-as pronunta doar in ce priveste istoria, cu o pledoarie oarecum pro-domo (sunt sociolog):

      Eu la istorie as insista pe evolutia societatilor umane. Sunt mai putin importante anii si bataliile, mai important este cum s-au schimbat modurile de gandire, lucrurile la care avem acces, profesiile, organizarea societatii umane. Mi-ar place ca fiica mea sa invete la istorie despre cum au evoluat foarfecele, despre cum inainte erau toti priceputi la toate si acum fiecare e specialist pe felia lui.

      In contextul acesta, mi se pare legitima si discutia despre meseriile celor din bloc, ca esantion de meserii contemporane.


      Repet insa, cel mai bine se pricep la astfel de lucruri istoricii...

  • Întrebarea nr. 13 Catalin

    In ce sens mai pot mentine universitatile din Romania echilibrul dintre formare profesionala (privita ca pregatire si specializare pentru piata muncii) si formare personala (in sensul alcatuirii unui model pentru individ de ordin academic cu principii si metodologii riguroase, fara exagerari contextuale) ?

    Multumesc,

    Catalin Pavalasc

    • Bogdan Voicu

      Eu cred ca in aceeasi masura in care o fac universitatile de pretutindeni.

      As nota insa si faptul ca invatamantul superior incepe si la noi, cu ceva intarziere, sa se masifice, abia ciclurile doi si trei (masteratul si doctoratul) fiind axate pe specializare...

  • Întrebarea nr. 14 Gabi L

    Afirmatia legata de agresivitatea din scoli este formulata astfel: Mulţi elevi sunt agresaţi fizic/ verbal în şcolile din România (de către alţi colegi sau chiar de profesori). Faptul ca 36% din respondenti nu sunt de acord cu aceasta afirmatie o interpretati pozitiv? Adica, daca unii considera ca nu multi copii sunt agresati, ci doar putini, reprezinta un aspect pozitiv al scolii?
    Dincolo de aceste date "obiective" exista si interpretari ale acestora? de exemplu, am observat ca respondentii din orasele mijlocii ies complet din tiparele de raspuns ale celorlalti respondenti. Ce valoare are aceasta informatie pentru cercetatorii IMAS?

    • Anca Titorov

      Mie formularea mi se pare destul de clara. Cat despre respondentii din orasele mijlocii... nu am observat ca ar iesi prea mult din tipare. Datele obiective (fara ghilimele :) ) le poti vedea aici, pe site. Interpretari gasesti in articolul din revista.

  • Întrebarea nr. 15 Alex

    Credeti ca ne vom confrunta peste 10-15 cu un deficit de invatatori si profesori enorm din cauza varietatii de joburi? Astazi foarte putini se indreapta catre pedagogie. Au aparut PR, HR, finantele sunt mai cautate ca nicioadata, etc. Salariile sunt mult mai atractive in aceste domenii.

    • Ritzi Pitzi

      Va supun atentiei 2 situatii:
      1. scoala in Ferentari, cu elevi provenind din familii cu venituri mici, eventual monoparentale, parinti indiferenti fata de viitorul copiilor, absenteism ridicat, multa violenta "importata" din mediul social, promovabilitate 80-90%

      2. scoala in Centrul Civic, cu elevi provenind din familii cu venituri medii si mari, cu parinti preocupati si interesati permanent de nivelul de educatie al copiilor lor, atmosfera linistita, "ideala" pentru procesul de invatare. Promovabilitate 100%, eventual si cativa castigatori ai olimpiadelor pe tara.

      Care dintre cadrele didactice merita sa fie mai bine platite pentru munca depusa? Cele de la scoala 1, sau de la scoala 2 ?

      • Bogdan Voicu

        Din cate stiu, Agentia pentru asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar (ARACIP) pregateste o grila de evaluare a performantei care tine cont tocmai de lucrurile pe care le amintiti.

    • Bogdan Voicu

      Nu, nu cred. Problema este acum, insa in curand, faptul ca avem ceva mai multi studenti va incepe sa rezolve situatia. Cu cat mai multi absolventi de studii superioare, cu atat presiunea va fi mai mare pe piata muncii si vom avea calitate mai buna. In plus, salariile vor tinde si ele sa creasca...

  • Întrebarea nr. 16 Anonymous

    Ce utilitate au pentru educatia copiilor temele de tip "referate" ? Se incearca impulsionarea industriei IT ? Pentru ca, dupa cum toata lumea stie, acestea sunt copiate de pe site-uri specializate. De multe ori copiii nici nu le mai citesc - nu vorbesc de inteles....

    • Bogdan Voicu

      Ceea ce fac, de regula, cu studentii mei, este sa verific daca au plagit, cautand fragmente de text pe Internet.

      Cred ca acest lucru ar trebui facut si in invatamantul preuniversitar. (impulsionand astfel si industria IT si fortand cadrele didactice sa invete sa foloseasca si ele internetul, asa cum o fac si elevii lor :)






3846 vizualizari

  • hmmm (Joi, 1 octombrie 2009, 16:59)

    anton [anonim]

    Unde ati condus aceasta ancheta, cati "subiecti" au raspuns si care este distributia pe varsta, educatie si orientare religioasa a celor intervievati?

    Mi se pare un esantion nesemnificativ pentru ca:
    91% sunt pentru orele de religie...cati din cei intervievati sunt ortodoxi practicanti? Romania este un stat laic si procentul enorm de sustinatori ai orelor de religie pune sub semnul intrebarii restul sondajului...o petitie a Patriarhiei stransese intr-un an 250 000 de voturi in toata tara pentru orele de religie, ceea ce inseamna mai putin de 2%... In plus, faptul ca 77% au spus da uniformei scolare OBLIGATORII mi se pare iarasi suspect...
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:01)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui anton

      Nu am "condus" aceasta ancheta in nicio directie. Respondentii au fost liberi sa isi exprime opinia. Esantionul este semnificativ, ba, mai mult este reprezentativ pt. populatia Romaniei. IMAS a selectat un esantion probabilistic multistadial, alcatuit din 1248 de persoane cu varsta de peste 18 ani, din 99 de localitati. Putem spune, cu o marja de eroare de max. 2,8%, ca rezultatele sondajului reflecta opinia romanilor. Indiferent ca ne convine sau nu :)
    • wq (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:02)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui anton

      Hai sa o luam pe rand:

      Un esantion aduce sau nu reprezentativitate daca respecta distributia populatiei, daca este o imagine, o fotografie in mic a populatiei. Nu am stat sa verific, dar sunt convins ca IMAS nu produce cercetari in care esantionul este facut dupa ureche.


      Cei 91% care considera orele de religie drept necesare valideaza extern calitatea sondajului, reflectand destul de bine ceea ce stim despre religioziate in Romania. Societatea romaneasca este una dintre cele mai religioase din Europa, cu un nivel al credintei extrem de mare pentru contemporaneitate. Este adevarat ca practica in spatiul public (mersul la biserica) este "doar" in jurul mediei europene, insa cea privata (rugaciune, post, icoane in toate camerele, nu se spala/face curatenie in unele zile de sarbatoare religioasa etc.) este extrem de ridicata. daca este reala informatia, numarul extrem de mare de semnaturi de pe petitia amintita (ma indoiesc sa fi cunosc multe petitii romanesti macar o zecime de aderenti) ofera si el indicatii in acelasi sens.
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:10)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui anton

      In ceea ce priveste orele de religie, nu pun la indoiala cifrele mentionate de tine. Nu stiu insa in ce masura petitia cu pricina este sau nu semnificativa. Sondajul nostru arata insa clar ca o majoritate covarsitoare a romanilor considera ca predarea religiei in scoli este necesara: 90,6% De ce? Iti raspunde Bogdan. Stim si noi ca in statele moderne invatamantul este laic, dar romanii par sa isi doreasca altceva. Si nu este vorba doar despre cei varstnici sau despre cei din mediul rural. Dintre respondentii cu varste cuprinse intre 30 si 44 de ani, 90% sunt de parerea ca religia ar trebui predata in scoli, iar cei de 18-29 de ani sunt de acord cu asta in proportie de 87,8 %.
  • Care e modelul de urmat? (Joi, 1 octombrie 2009, 19:32)

    Olivian Breda [utilizator]

    Intrebarea mea e simpla: pornind de la doua premise
    a. Avem o problema in educatie;
    b. E mai bine sa preiei un model existent, decat sa inovezi;
    ce model de invatamant al unui alt stat vedeti ca s-ar plia cel mai bine in Romania?

    Daca e un mix de modele, cu atat mai bine?

    Avem nevoie de o scoala americana, finlandeza, norvegiana, ceha, franceza?
    • Cum comentati, daca se poate, despre urmatoarele: (Vineri, 2 octombrie 2009, 2:43)

      UnitateInDiversitate [anonim] i-a raspuns lui Olivian Breda

      Obiective instructionale ( la nivel de mase) dezirabile
      ( privitor la probabiltatea de supravietuire crescuta fara conflicte majore):

      1. Omul sa se mentina sanatos fizic si mental (apt de munca): notiuni de anatomie si alimentatie, psihologie, sisteme alternative ( Farmacia verde, Ayurvedismul , Qi, Huna, Astrologia, etc).
      2. Omul sa progreseze material si sa coopereze cu familia: alfabetizare literala (secretariat) si numerica (contabilitate, economie) , alfabetizarea tehnologica (sofat, calculator), notiuni generale agricole, notiuni in detaliu privind o calificare(profesie)

      3. Omul sa sustina comunitatea (umanitatea) : notiuni de administratie publica si mediul inconjurator.

      4. Omul sa pregreseze spiritual ( sa respecte virtutile si sa inteleaga la nivel elementar capcana activitatilor de magie ): notiuni de religia din care face ( predata la biserica de personal initiat ) si notiuni generale privind alte religii globaliste.

      Observatie:India este singura tara care are ca obiective in Constitutie progresul material si spiritual al cetatenilor.
    • qw (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:08)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Olivian Breda

      De regula sunt adeptul preluarii modelelor existente.

      De asta data insa e bine sa fim un pic mai nuantati: sistemele educationale au de regula o inertie foarte mare si fireasca. Rolul lor primordial NU ESTE transmiterea de informatie, ci socializarea comuna a tinerelor generatii in cultura societatii in care functioneaza. Asta ajuta noile generatii sa se integreze in societate.

      De aceea, schimbarile radicale sunt periculoase putand duce la tensiuni sociale enorme.

      Asta lasa, in opinia mea, o singura solutie posibila: preluarea de parti bune din orice sisteme educationale, in masura in care aceste parti se dovedesc eficiente si pot fi ntegrate in sistemul romanesc.

      O astfel de soluitie prezinta si avantajul de a putea deveni, in timp, mai buni decat toti ceilalti.
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:17)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui Olivian Breda

      Sunt de acord cu Bogdan. Ce as mai adauga, referitor la modele, este faptul ca, din cate stiu, in evaluarile europene locurile fruntase sunt ocupate, de multe ori, de scoala finlandeza. Am citit ca finlandezii au un sistem interesant. La ei, programa se "autoregleaza" in functie de piata muncii si de necesitatile fiecarei comunitati locale in parte, cu rezultate exceptionale in ceea ce priveste integrarea absolventilor dupa terminarea scolii.
  • Societatea civila (Joi, 1 octombrie 2009, 19:54)

    cristian [anonim]

    1) Societatea civila direct interesata ar trebui sa creeze un organism independent de evaluare a absolventilor de liceu (practic sa dubleze Bac-ul, care este o frauda de la un capat la altul). Finantarea sa nu depinda sub nico forma de stat.
    Daca angajatorii si universitatile ar avea incredere in acest organism si ar tine cont de rezultatele evaluarii independente incet-incet invatamantul s-ar autoregla.
    2) Sa fie finantat elevul nu scoala - un fel de cec care sa reprezinte contravaloarea serviciilor legate de scoala.

    Un asemenea sistem e utopic? Nu poate sa-l puna nimeni in practica?
    • a (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:19)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristian

      Speram cu totii ca implementarea testelor PISA, dupa modelul "de afara", sa rezolve, in timp, o parte din probleme.
    • qwe (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:19)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristian

      1) Aici e o intreaga discutie despre cine e capabil (are resursele materiale) si competent (are resursele umane) si despre cum ar trebui facuta evaluarea.

      Nu cred ca soluitia sta in mana societatii civile. Mai degraba universitatile are trebui sa aiba criterii clare de selectie a studentilor, implicand luarea in considerare a prestigiului fiecarui liceu, astfel incat sa impuna scolilor o educatie de calitate.

      Iar in ce priveste evaluarea universitatilor, exista deja celebrele clasamente internationale (in care noi performam mediocru). La ele se adauga modul in acre angajatorii fac selectia candidatilor pentru joburile disponibile.

      Cu alte cuvinte e si o chestiune de responsabilitate colectiva.


      2) Eu as incepe o astfel de finantare prin vouchere educationale (credite ieftine, returnabile in primii 10-15 ani de viata activa, dar astfel incat rata sa nu depaseasca 10-15% din venitul net) la nivelul educatiei superioare. Creditele ar fi acordate studentilor, iar ei ar opta la ce universitate vor sa isi plateasca studiile cu voucherele primite.

      Nu as introduce solutia la nivel preuniversitar, acolo unde decizia apartine parintilor si unde e de preferat ca diferentierea dintre scoli sa fie mentinuta la un nivel cat mai redus, iar politicile de reducere a inegalitatilor inerente ar trebui sa aiba un rol puternic.
  • curiculum redus vs educatie solida (Joi, 1 octombrie 2009, 20:45)

    crap [anonim]

    am doua intrebari: 1. pe ce se bazeaza lumea cand apreciaza ca superior invatamantul din alte tari (fie ele si anglia, germania, suedia), cand absolventii de licee teoretice, gen mate-fizica, in mare parte se impun fata de colegii lor din occident sau nord-america; inseamna ca programa ar fi OK, de ce umbla la simplificarea ei, in loc sa se ia masuri ca nivelul cerut si la celelalte licee sa se duca treptat in sus? 2. in aceeasi idee ca la 1, cum se pupa dorinta de educatie solida, aratata de sondaj, cu simplificarea fara noima a programei; in loc sa se ceara standarde ridicate de la profesori, se merge pe simplificarea programei, ignorand faptul ca daca profesorul e varza, materia poate sa fie de oxford, rezultatul e chix, deci care e logica de se merge spre simplificare, ptr ca am simtit lucrand afara, in cercetare, ca absolut tot ce-am invatat la un moment dat mi-a fost de folos? se considera ca un electrician, de ex, nu trebuie sa stie unde e patagonia, sau cine a fost doja, sau ce sunt alea gene? parerea mea: desfiintarea examenelor de admitere la mate-fizica inseamna un pas inapoi ptr romania, ptr ca ele sunt echivalentul liceelor private grele de afara, inseamna un sut dat viitorului tarii, generatii de catastrofe care nu vor putea sa asigure elita de maine normala a tarii ptr ca in mare parte vor fi copii de bani gata, muncitori poate dar fara prea multa doxa. altii afara pun teste de intrare la clasele de dotati, sau se dau peste cap ca sa faca programa si mai complicata, noi ne balacim in fabulospirit..
    • Raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:25)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui crap

      1. Nu stiu la ce te referi cand spui ca "se impun". Din documentarea noastra reiese ca majoritatea evaluarilor ne plaseaza pe locuri codase in topurile internationale (locul 48 din 57 de tari etc.). Iar in topul Shanghai nu avem nici macar o universitate, desi "vecinii" nostri cehi sau polonezi au mai multe. Banuiesc ca de aceea se rediscuta mereu programa si chiar sistemul.
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:31)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui crap

      Specialistii, dar si parintii pe care noi i-am consultat in timpul documentarii pt. articol au acuzat, in linii mari, acelasi lucru: ca elevii sunt obligati sa inmagazineze o multime de cunostinte ("de parca ar fi computere", spunea o mama), dar ca acestea nu au , mai tarziu o aplicabilitate directa in piata muncii. In plus, scoala noastra nu pune accent pe identificarea aptitudinilor, a vocatiei fiecarui elev in parte. Nu se acorda atentie indrumarii lor spre directia unde si-ar putea manifesta talentul si unde ar putea obtine performanta.
    • da, programa e prea incarcata :( (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:55)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui crap

      1. E posibil ca experienta directa, personala, sa fie influentata de interactiunea cu cateva individuale de succes. Altfel insa, cifrele seci spun de mai multi ani ca suntem slab performanti.


      2. Eu unul sunt de parere ca programa la matematica si fizica este supraincarcata, iar modul in care intuiesc motivele "istorice" ale starii de fapt este expus pe larg <a href=http://bogdanicus.blogspot.com/2008/02/o-istorie-intuitiv-i-inexact-ncrcrii_24.html>aici</a>. Dat fiind ca partile implicate vor renunta extrem de greu la distributia curenta a curriculumului, parerea mea este ca ar trebui trecut la invatamant preuniversitare de 13 ani (13 ani + grupa pregatitoare de la gradinita).
  • O nedumerire (Joi, 1 octombrie 2009, 20:47)

    Alexandru [anonim]

    Sunt si eu sociolog (cercetator) . Nu ma ocup in mod deosebit de probleme ale educatiei/invatamanrului dar am o nedumerire. Daca invatamantul romanesc este atat de inapoiat, cum se intampla ca, fara nici o exceptie, elevii romani care ajung in scoli din Europa (datorita faptului ca parintii lor lucreaza in alte tari) sunt inegrati - dupa testarea cunostintelor - intr-o clasa (an de studiu) superioara celei in care ar trebui sa fie daca ramaneau acasa. De exemplu un elev roman care in tara ar trebui sa treaca in clasa a VI-a, in Italia, Spania si chiar Franta intra direct in clasa a VII-a?
    Masteranzii si doctoranzii romani din strainatate critica starea jalnica a invatamanrului superior romanesc dupa ce au fost acceptati la master/doctorat in urma aprecierii nivelului pregatirii pe care au obtinut-o in Romania? Imi inchipui ca nu sunt acceptati acolo din motive "caritabile". Aveti o explicatie?
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:33)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      Il voi lasa pe Bogdan sa iti raspunda, ca de la sociolog la sociolog :)
    • "ca de la sociolog la sociolog" :) (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:44)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      Performanta scolara continua sa fie extrem de puternic legata de bagajul din familie: elevii care provin din familii mai bine educate, mai bogate au, IN MEDIE (evident exista si exceptii), rezultate mai bune decat restul. Asa se intampla si cu elevii romani care merg la scoli din afara tarii: depinde de care elevi vorbim. Experientele mele personale de interactiune si literatura academica despre imigranti spune ca in medie, elevii imigrantii de prin Europa (inclusiv cei romani) performeaza scolar mai slab decat nativii, dat fiind ca de obicei bagajul lor educational din familie e mai slab (de regula imigrantii din Europa sunt cei care merg catre low-skilled jobs), la acesta adaugandu-se bariera de limba.


      Altfel, sa nu uitam ca testele TIMSS, PIRLS< PISA indica constant, de prin 1997, de cand sunt aplicate si in Romania, faptul ca ne plsam pe ultimele locuri in Europa, la distanta mare (enorma din punctul meu de vedere), de majoritatea tarilor UE. (dincolo de decalajul la aceeasi clasa, la sfarsitul anilor 90, aceste teste indicau faptul ca elevii romani de clasa a IV-a citeau mai prost decat cei suedezi de clasa a III-a)

      Sa nu uitam si un aspect legat de varsta: in Romania si Bulgaria, varsta medie de intrare in sistemul scolar (clasa I) este cu un an mai mare decat in majoriteta tarilor vest-europene. Cu alte cuvinte, media varstei elevilro romani de clasa a VIII-a este cu aproape un an mai mare decat, de exemplu, a francezilor de clasa a VIII-a, cei care sunt mai performanti decat romanii.



      revin cu masteranzii si doctoranzii imediat....
      • mitul scolii romanesti performante (Vineri, 2 octombrie 2009, 16:01)

        Andrei Draganescu [anonim] i-a raspuns lui Bogdan Voicu

        Cred ca intrebarea-comentariu a lui Alexandru (sociologul) pleaca de la parerea pe care o aud (prea des pentru gustul meu) cum ca scoala romaneasca nu are cum sa nu fie performanta de vreme ce oriunde se duc elevii sau absolventii nostri se descurca de minune si sunt in general supracalificati, iau premii peste premii etc. Din fericire lucrurile astea chiar se intampla, intr-adevar avem cativa elevi si absolventi de foarte buna calitate, dar extrapolarea la intreaga scoala romaneasca este profund eronata. De cele mai multe ori acesti elevi si studenti care au ajuns in occident sunt deja un esantion bun autoselectionat, asa incat, comparandu-i pe primii 5-10% din scoala romaneasca cu toata trupa din tara de emigratie, este normal ca iesim in avantaj. In plus ne si place sa credem orice rezultat care ne hraneste auto-suficienta nationala (uitati-va ce scriu ziarele cand o echipa romaneasca castiga cate-un meci de fotbal).

        Intrebarea care ar merita un studiu mai detaliat e cum se descurca *pe termen lung* acesti elevi/studenti/absolventi plecati din tara. Parerea mea e ca multi au rezultate bune doar intr-o prima faza (note mari, reusite la examene de masterat/ doctorat), dar ulterior sunt intrecuti de colegii lor din tara de emigratie. Explicatia mea ar fi ca deprinderile din scoala romaneasca - foarte bune de altfel pentru a face dovada de cunostinte rapid la cerere - constituie adesea un bagaj insuficient atunci cand e nevoie de creativitate si capacitatea de a gandi critic. Imi dau seama de diverse alte lacune (mici dar semnificative cand se ajunge la fine-tuning) uitandu-ma la mine insumi. Pana si felul cum scriu un paragraf e marcat de scolirea mea din Romania: trebuie sa revin continuu asupra a ceea ce am scris si sa schimb toate substantivizarile inutile in exprimare activa si la obiect. O scoala care s-o lase mai incet cu invatarea pe de rost a comentariilor literare si sa invete oamenii sa se exprime corect, politicos si la obiect e ce lipseste.
    • completarea cu masteratul si doctoratul (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:46)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      Politica universitatilor europene si americane este de a atrage studenti din toata lumea: acest lucru se petrece maia les la masterat si doctorat. El permite accesul rapid al cadrelor diddactice si studentilro locali la cunoasterea produsa in alte parti ale lumii. In plus, asigura capacitatea rapida de "retelizare" (de exemplu, in sociologie, daca vrei sa faci un studiu comparativ, e bine sa ai parteneri in toate tarile luate in considerare, care sa iti raspunda rapid la varii intrebari legate de contextul local. cel mai simplu mod sa ti-i asiguri este sa ai fostui studenti doctoranzi din tarile respective)


      In fine, faptul ca Mutu si Chivu joaca in Italia, spune oare ca scoala de fotbal romaneasca este de calitate??
  • supliment (Joi, 1 octombrie 2009, 20:51)

    crap [anonim]

    ultima remarca ar fi "cum comentati orele de religie in invatamantul romanesc, tinand cont ca poate chiar si 90% din cazuri, in licee e doar o atmosfera de bascalie generalizata? nu trivializam notiunile crestine si valorile morale promovate de religia crestina, discutandu-le intr-o asemenea atmosfera de 'cabana'?"
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:39)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui crap

      Banuiesc ca multi dintre respondenti spera ca tocmai aceste ore de religie sa le dea elevilor repere morale, care sa schimbe, treptat, atmosfera "de cabana" despre care vorbesti. De asemenea, ai vazut ca majoritatea romanilor sunt ingrijorati de violenta din scoli. Presupun ca acesta este un alt aspect care, spera ei, ar putea fi schimbat in bine prin predarea religiei.
      Din pacate, Michael Shermer, un reputat intelectual citat in articolul din revista noastra, considera, ca multi alti specialisti, ca elevii sunt prea tineri sa inteleaga marile probleme teologice sau filozofice.
  • evaluarea profesorilor (Joi, 1 octombrie 2009, 21:14)

    psihoclinca [anonim]

    De ce credeti ca profesorii de la noi sunt atat de reticenti cand se pune problema evaluarii si de catre elevi si parinti?
    In urma cu cateva luni pe un site dedicat petitiilor, o petitie in care se protesta impotriva acestei evaluari a adunat un numar impresionant de semnaturi si comentarii foarte dure.
    Multumesc.
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:47)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui psihoclinca

      Banuiesc ca se tem de gradul mare de subiectivitate al acestor evaluari. Din discutiile noastre cu profesorii reiese ca, in general, ei sunt de acord sa fie evaluati si, apoi, platiti in functie de aceste evaluari, dar ca vor sa aiba garantia ca aceste evaluari vor fi obiective. Iar aici apar problemele... De asemenea, o profesoara citata in articolul din revista sublinia ca este foarte important ca evaluatorii sa cunoasca munca de dascal si ceea ce presupune ea. De pilda, spunea profesoara, e important ca evaluatorul sa inteleaga ca este o performanta mai mare sa aduci un elev de nota patru la nivelul notei cinci, decat sa ai succes cu un elev olimpic, ale carui rezultate se datoreaza de fapt, in mare parte, inteligentei si talentului sau nativ.
  • Ce cauta religia in scoli ? (Vineri, 2 octombrie 2009, 6:42)

    Dexter [anonim]

    citate din constitutie:
    ARTICOLUL 29
    (1) Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale.
    (6) Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.
    -----
    De unde vine aceasta dorinta/nevoie masiva de a avea ore de relige la scoala ? Cat de "buna" devine scoala noastra avand aceste ore de (misticism din evul mediu) religie?
    Se poate cuantifica acest lucru ?
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:54)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dexter

      Presupun ca romanii chestionati - si ma refer aici la cei despre care putem presupune ca ar cunoaste constitutia - nu considera ca exista o contradictie intre aceste articole si predarea religiei in scoli.
      Cat despre procentul foarte mare de respondenti care s-au exprimat in favoarea acestor ore: banuiesc ca are legatura cu sentimentele religioase profunde ale romanilor, despre care vorbea Bogdan mai sus.
  • pana cand (Vineri, 2 octombrie 2009, 6:57)

    Dieter Jakob [anonim]

    In privinta sondajului , e bine ca se mai face , insa daca se face sa se faca pe bune !
    Invatamantul e cum e si nimeni nu intelege ce model sta la bazele lui. O tot dam cu modernizarea , cu testele si cu modificarea bacalaureatului .
    Cand ne trezim la realitate ? Cand vom intelege ca traim in Europa ? Pana cand cheltuim bani publici pentru plata numitilor profesori de RELIGIE ?
    Cand se va trece la manuale unice nationale sau cum vreti sa le spuneti , ca sa nu mai existe o multime de manuale ce nu coincid in continut de la o regiune la alta ? Daca religia cu tot sistemul ei nu ar mai fi platita din bani publici , ce economie s-ar face pe plan national ? Sistemul religios sa se autofinanteze si atunci vor fi luminati cati religiosi mai avem in Romania mileniului 3 !
    Limbajul elevilor lasa mult de dorit , apoi semnele obscene folosite si gastile impuse , care nu pot fi eradicate din cauza legilor .
    Uniforma a fost mult discutata , insa prezenta elevelor ( copii de bani gata ) care vin mai macheate si mai imbracate de cat profesoarele , nu duce la nimic bun , si nici la o educatie egala .
    Ar mai fi multe , dar nu vreau sa plictisesc.
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:03)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dieter Jakob

      Multumesc. Si noi am considerat ca este bine, ba chiar necesar, sa se faca acest sondaj. Si este chiar "pe bune", dupa cum am povestit deja mai sus.

      Cand ne trezim la realitate si cand vom trece la manualele unice nu stiu. In privinta tinutelor elevelor despre care vorbesti - pe care le-am remarcat cu totii - banuiesc ca se afla la originea raspunsurilor de la punctul opt al sondajului nostru: mai mult de 77% dintre romani vor uniformele inapoi. Se pare ca nu le plac unghiile albastre si decolteurile in nuante de roz, mov si verde crud ale domnisoarelor de liceu :)
  • Intrebare: (Vineri, 2 octombrie 2009, 10:19)

    Petre A. [anonim]

    1. Considerati ca perceptia majoritar pozitiva a romanilor privind nivelul invatatorilor si profesorilor este fundamentata si reflecta realitatea sau se bazeaza mai degraba pe lipsa unui alt model/standard de educatie care sa fie luat ca baza de comparatie ?
    Cu alte cuvinte credeti ca cei 80% se multumesc cu nivelul actual al profesorilor pentru ca oricum altceva nu stiu/ nu au avut ?

    2. Considerati ca aceasta opinie ca scoala romaneasca ar fi cel putin satisfacatoare daca nu chiar buna este influentata in continuare de propaganda comunista, avand in vedere ca majoritatea parintilor de acum au crescut si au mers la scoala in epoca comunista ?

    3.Care credeti ca este cea mai imporanta lipsa a sistemului educational in Romania :
    -lipsa fondurilor pentru salarii decente si investitii sau
    -lipsa unei viziuni unitare pe termen lung, al unui plan de actiune coerent pe mai multi ani ?
    • interesante intrebari, parca le-as pus chiar eu! (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:03)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Petre A.

      1. da, aceasta este si explicatia mea. de altfel, din alte sondaje stiu ca atunci cand exista experienta de interactiune cu alte sisteme educationale, opiniile devin mai putin optimiste.


      2. Nu, nu de propaganda comunista, dar cu siguranta de experienta proprie si de tendinta de a nu accepta criticile. A spune ca avem un sistem educational slab, pentru multi este ca si cum s-ar acuza ca sunt prost educati (dpdv scolar)...

      3. Lipsa resurselor umane: Romania are doar 10% din populatia de varsta activa absolventa de studii superioare (Bulgaria, spre exemplu, are dublul! Italia este similara cu noi, dar mai toate celelelate tari europene sunt mai ine instruite scolar din acest punct de vedere). Aceasta conduce la:
      (a) familii mai slab educate => elevi mai putin performanti
      (b) lipsa de concurenta pe piata muncii => profesorii mai putin pregatitit
      (c lipsa de concurenta pe piata muncii => legiutori mai slab pregatiti.
      • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:36)

        Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan Voicu

        Faptul ca procentul celor multumiti este considerabil mai mare la respondentii mai putin educati (pana la opt clase) decat la cei cu studii superioare arata, cred, ca gradul de satisfactie depinde si de nivelul asteptarilor fiecaruia (in mod evident, cei mai educati sunt mai pretentiosi), dar si de nivelul la care fiecare respondent a interactionat cu sistemul.
        Pe de alta parte,arata, dupa parerea mea, ca romanii nu confunda persoana/dascalul cu sistemul. Un sociolog specializat in cercetarea de piata mi-a spus ca, in general, la intrebarile legate de sistem, tindem sa ne aratam neincrezatori. Cand intrebarea se refera la o realitate/o persoana care ne este familiara (cum sunt dascalii), gradul de incredere al respondentilor creste imediat cu multe procente. Probabil ca tine de capacitatea de abstractizare a romanilor...
  • religia in scoli (Vineri, 2 octombrie 2009, 12:15)

    tsunami [utilizator]

    cat de etic este ca invatamantul romanesc sa foloseasca banii publici pentru a preda religie ortodoxa (in mediul rural nici nu poate fi vorba de religie, ci credinta)?
    banii publici sunt culesi de la credinciosi ortodoxi, dar si de la altii de alta orientare religioasa sau pur si simplu fara religie?
    este normal ca elevul sa vina acasa speriat de preoti?
    comunitatea europeana nu poate forta guvernul roman sa scoata credinta din scoli?
    • iarasi despre religie... (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:18)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui tsunami

      Daca societatea romaneasca decide asa, atunci e etic. Ce e bine si ce e rau sunt chestiuni in general relative: depind de modul in care sunt definite de catre societate.

      Nu se preda, din cate cred, doar catre ortodocsi sau doar dogma religioasa (sper!)...

      Nu cred ca e treba Comunitatilor Europene...
  • Continutul manualelor si calitatea invatamantului (Vineri, 2 octombrie 2009, 12:24)

    Alin P. [anonim]

    Suntem o familie cu un singur copil (in cl a 4-a) si nu pot sa nu remarc faptul ca manualele (sau variantele primite de copilul meu) sunt absolut jalnice. Explicatiile sunt foarte subtiri, incomplete, exercitiile se gasesc doar in "caiete speciale" care se cumpara separat (buna afacere...) iar in manual se gasesc numai chestii penibile, exercitii individuale sau de echipa dar fara continut, deseori si fara legatura cu subiectul. Se dau de facut tot felul de "mape", sa adune poze de pe internet sau din reviste cu nu stiu ce tematica, de parca elevii ar studia o scoala de publicitate / marketing, nu generala. Istoria are tot felul de subiecte care numai de istorie nu sunt (de exemplu: ce meserii au vecinii vostri din bloc?!!!!!)
    Nu se poate reveni totusi la un invatamant mai decent, oarecum mai aproape de ceea ce era pe vremuri? Ar fi atat de multe de discutat...
    • raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:27)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alin P.

      Cred ca in ce priveste continutul manualelor, este treaba celor care se pricep la materia predata la exact acel nivel de invatamant. De aceea sunt oameni care se pricep la asa ceva...

      M-as pronunta doar in ce priveste istoria, cu o pledoarie oarecum pro-domo (sunt sociolog):

      Eu la istorie as insista pe evolutia societatilor umane. Sunt mai putin importante anii si bataliile, mai important este cum s-au schimbat modurile de gandire, lucrurile la care avem acces, profesiile, organizarea societatii umane. Mi-ar place ca fiica mea sa invete la istorie despre cum au evoluat foarfecele, despre cum inainte erau toti priceputi la toate si acum fiecare e specialist pe felia lui.

      In contextul acesta, mi se pare legitima si discutia despre meseriile celor din bloc, ca esantion de meserii contemporane.


      Repet insa, cel mai bine se pricep la astfel de lucruri istoricii...
  • Invatamant (Vineri, 2 octombrie 2009, 12:41)

    Catalin [anonim]

    In ce sens mai pot mentine universitatile din Romania echilibrul dintre formare profesionala (privita ca pregatire si specializare pentru piata muncii) si formare personala (in sensul alcatuirii unui model pentru individ de ordin academic cu principii si metodologii riguroase, fara exagerari contextuale) ?

    Multumesc,

    Catalin Pavalasc
    • cred ca se poate (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:29)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Catalin

      Eu cred ca in aceeasi masura in care o fac universitatile de pretutindeni.

      As nota insa si faptul ca invatamantul superior incepe si la noi, cu ceva intarziere, sa se masifice, abia ciclurile doi si trei (masteratul si doctoratul) fiind axate pe specializare...
  • Asa intrebare, asa raspuns (Vineri, 2 octombrie 2009, 12:55)

    Gabi L [anonim]

    Afirmatia legata de agresivitatea din scoli este formulata astfel: Mulţi elevi sunt agresaţi fizic/ verbal în şcolile din România (de către alţi colegi sau chiar de profesori). Faptul ca 36% din respondenti nu sunt de acord cu aceasta afirmatie o interpretati pozitiv? Adica, daca unii considera ca nu multi copii sunt agresati, ci doar putini, reprezinta un aspect pozitiv al scolii?
    Dincolo de aceste date "obiective" exista si interpretari ale acestora? de exemplu, am observat ca respondentii din orasele mijlocii ies complet din tiparele de raspuns ale celorlalti respondenti. Ce valoare are aceasta informatie pentru cercetatorii IMAS?
    • Nu inteleg unde este problema (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:44)

      Anca Titorov [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gabi L

      Mie formularea mi se pare destul de clara. Cat despre respondentii din orasele mijlocii... nu am observat ca ar iesi prea mult din tipare. Datele obiective (fara ghilimele :) ) le poti vedea aici, pe site. Interpretari gasesti in articolul din revista.
  • Deficit (Vineri, 2 octombrie 2009, 13:45)

    Alex [anonim]

    Credeti ca ne vom confrunta peste 10-15 cu un deficit de invatatori si profesori enorm din cauza varietatii de joburi? Astazi foarte putini se indreapta catre pedagogie. Au aparut PR, HR, finantele sunt mai cautate ca nicioadata, etc. Salariile sunt mult mai atractive in aceste domenii.
    • Cum evaluam munca la catedra ? (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:21)

      Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui Alex

      Va supun atentiei 2 situatii:
      1. scoala in Ferentari, cu elevi provenind din familii cu venituri mici, eventual monoparentale, parinti indiferenti fata de viitorul copiilor, absenteism ridicat, multa violenta "importata" din mediul social, promovabilitate 80-90%

      2. scoala in Centrul Civic, cu elevi provenind din familii cu venituri medii si mari, cu parinti preocupati si interesati permanent de nivelul de educatie al copiilor lor, atmosfera linistita, "ideala" pentru procesul de invatare. Promovabilitate 100%, eventual si cativa castigatori ai olimpiadelor pe tara.

      Care dintre cadrele didactice merita sa fie mai bine platite pentru munca depusa? Cele de la scoala 1, sau de la scoala 2 ?
      • ARACIP (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:36)

        Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

        Din cate stiu, Agentia pentru asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar (ARACIP) pregateste o grila de evaluare a performantei care tine cont tocmai de lucrurile pe care le amintiti.
    • Deficitul e mai degraba acum decat in viitor (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:33)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alex

      Nu, nu cred. Problema este acum, insa in curand, faptul ca avem ceva mai multi studenti va incepe sa rezolve situatia. Cu cat mai multi absolventi de studii superioare, cu atat presiunea va fi mai mare pe piata muncii si vom avea calitate mai buna. In plus, salariile vor tinde si ele sa creasca...
  • Referatele (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:11)

    Anonymous [anonim]

    Ce utilitate au pentru educatia copiilor temele de tip "referate" ? Se incearca impulsionarea industriei IT ? Pentru ca, dupa cum toata lumea stie, acestea sunt copiate de pe site-uri specializate. De multe ori copiii nici nu le mai citesc - nu vorbesc de inteles....
    • in opinia mea, plagiatul trebuie sanctionat (Vineri, 2 octombrie 2009, 14:40)

      Bogdan Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anonymous

      Ceea ce fac, de regula, cu studentii mei, este sa verific daca au plagit, cautand fragmente de text pe Internet.

      Cred ca acest lucru ar trebui facut si in invatamantul preuniversitar. (impulsionand astfel si industria IT si fortand cadrele didactice sa invete sa foloseasca si ele internetul, asa cum o fac si elevii lor :)
  • sondaj (Vineri, 2 octombrie 2009, 15:27)

    florin [anonim]

    Nu am de gand sa contest rezultatele sondajului , concretizate in cifre , ci mai degraba interpretarea lor .

    1. In contextul in care esantionul a vizat cetateni peste 18 ani , in marea majoritate , rezultatele reflecta mai degraba opinia parintilor , decat ale elevilor . Fiind parinte cu copii mari in scoala , unele interpretari mi s-au parut hazlii :
    - 77% doresc uniforma ? daca le-as pretinde asta copiilor mei ar crede ca am luat-o razna .
    - 51% cred ca elevii nu au prea multe teme ? mi se pare ca tinerii nu raporteaza decat un minim de teme , din cele care necesita un efort infim ; cel putin ai mei nu prea au teme niciodata .Sa inteleg ca nu mi-am educat copiii in mod corespunzator ?
    - 51% si-ar trimite copiii la o scoala particulara ? binenteles ca ar face-o , DACA BANII NU AR FI O PROBLEMA . Dar ,banii tocmai ca sunt o problema si inca in sistemul de invatamant actual .Poate mai relevant era un raspuns cu privire la cheltuielile familiale pe care le impune sustinerea unui copil in scoala .Pot sa va spun din proprie exeperienta ca doar pentru clasa 12 , cheltuielile anuale la o scoala publica (nu privata), pentru 1 copil , au fost de peste 2 salarii medii pe economie .

    2. Nu cred ca ne lipseste un model sau o orientare - spre exemplu am citit acum cateva zile un interviu cu Mircea Miclea - ex ministru - care pune degetul pe cateva din problemele vechi ale invatamantului si scoate in evidenta posibile solutii , dincolo de aprtenentele politice. Credeti ca exista sansa unui acord politic consecvent , de lunga durata in scopul modernizarii invatamantului? Sau ,asa cum se vad lucrurile dinspre votantii de rand , sub umbrela interesului national se ascund in continuare motivatii personale ? Daca tot e vorba de modele , eu unul il prefer pe cel finlandez , nu pentru ce , cat si cum invata elevii finlandezi , ci pentru modul exemplar in care pe parcursul mai multor (zeci de) ani au construit un sistem al "educatiei" de invidiat .
  • performanta pentru toti (Vineri, 2 octombrie 2009, 15:29)

    ASAE [anonim]

    Doua lucruri:
    1) pe acest forum exista un grup organizat si foarte activ (ma intreb cine il subventioneaza) de atei antireligiosi. Aproape orice tema s-ar discuta ei posteaza ceva contra religiei. Pe acest forum de exemplu desi este putin off topic s-a si gasit unul sa se planga de orele de religie, chiar prima postare!!!
    2) era si problema platii profesorilor dupa performanta. Eu propun ca absolut toate lumea, fara exceptie, sa fie platita dupa performanta. Stati linistit se gasesc metode de cuantificare a performantei si pentru politicieni.
  • @ 4 si 5. n-ati avut experiente directe (Vineri, 2 octombrie 2009, 16:43)

    crap [anonim]

    nu stiu ce examene arata ca sintem printre ultimii in ce priveste performanta celor de la mate-fizica, dar nu cunoasteti cum e afara si gresiti. evaluarea e facuta dupa sistemul lor, si e normal sa le avantajeze elevii. la noi problema e ca liceele obisnuite sunt o catastrofa, nimeni nu prea mai invata nimic! carduri de semianalfabeti intra cu sacosile de spaga si ies cu diploma de bac in mana, asta-i problema. chestia cu a nu avea o univ in primele 500 E O ABERATIE, ptr ca de fapt avem care sunt in primele 50 probabil, referitor la calitatea materiei! iar daca credeti ca un absolvent MIT e mai cu mot decat un student bun UPB, va inselati iar amarnic; scoala romaneasca e campioana la format baze solide, ceea ce e foarte important; degeaba studiezi tu nu stiu ce fenomen daca baza nu e cum trebuie - evaluarea internat. se face dupa numarul de articole publicate, si e vorba de engleza si o anumita formatare, cine a avut preocuparea asta la noi, sau starea mentala, sau resursele, cand multi profesori erau tinuti pe muchie de cutit? valoarea unui universitati nu e data de cate articole sunt publicate (motiv ptr care unii afara deplang cantitatea care se substituie calitatii) ci de ce doxa atrage, la nivel profesoral si al studentilor. problemele sunt altele, nu programa: terasele pline in campusuri, mediatizarea intensa a unor nonvalori pe care altii le iau drept modele (ce nevoie am de scoala daca handicapatul ala e miliardar?), kitsch intelectual in presa. cat despre intrebarea 5, ptr A. Titorov: nu, nu cred, nu atat ca e foarte complicat, dar nu exista atmosfera si profesorilor le e teama de elevi; asta nu poate sa rezulte decat in circ in 90% din cazuri; ce ziceti nu vine din orele de religie, ci de acasa si dintr-o atmosfera normala la scoala, unde cel mai destept nu trebuie sa fie cel care triseaza si nu e prins sau fiul de bastan; daca alt prof hahaie poante deocheate la alta ora sau 'fraternizeaza' in limbaj cu elevii, ce credeti ca va fi la ora de religie
    • Bine ti-ai ales nicku' (Vineri, 2 octombrie 2009, 17:45)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui crap

      Io habar n-am pe ce se bazeaza afirmatiile matale. Da' pot sa-ti zic o chestie: daca acu' 10 ani cand cautam un om calificat sa-l angajam gaseam relativ usor pe cineva care sa poata fi format asa cum avem noi nevoie (baza teoretica solida, capcaitate de crestere, o doza sanatoasa de orgoliu profesional, ca motivatie pt. munca de calitate), gaseam poate dupa 3-4 candidati alesi pe spranceana. Acuma, dupa ce ne trimit firmele de recrutari oameni dispusi sa plece de la alte firme, daca gasim dupa 20 de interview-uri suntem bucurosi. Chiar si acuma, in plina criza, cand somajul creste, sa gasesti absolventi capabili sa invete in continuare e la limita imposibilului, si sa-i iei gata invatati din facultate e de-a dreptul absurd. Din cauza asta multe firme angajeaza inca din facultate, ceea ce face praf studiile respectivilor studenti, care in loc sa isi bata capul cu invatatul is bat capul cu job-ul, si in consecinta strica dupa aia calitatea personalului la firmele care fac asta.

      Cat despre material didactic si programa de invatamant: daca esti in stare sa compari, ia cursurile matale de la UPB si compara-le cu ce gasesti aici: http://ocw.mit.edu/OcwWeb/web/home/home/index.htm. Dupa care intoarce-te aici si comenteaza. Eu am pretentia ca am terminat facultatea la vremea cand inca se facea scoala, intr-o facultate care avea dascali membri in diverse organizatii stiintifice internationale, care publicau in cele mai cele reviste stiintifice internationale, si in plus mai am studiat si o gramada singur, de drag. Cu toate astea, am gasit informatie de asa natura in cursurile de la MIT incat mi-a fost cam ciuda ca mie nu mi s-a predat asa ceva.
      • unu ma lua cu pestisor. :) pari ca intelegi (Vineri, 2 octombrie 2009, 19:46)

        crap [anonim] i-a raspuns lui Eu

        traim in lumi paralele, sigur. am absolvit in 86, o generatie supertare. am lucrat inainte sa plec la un loc fanion ptr industria romana, in bucuresti (nu dau nume). eram singurul care trecea prin biblioteca (bine pusa la punct), restul fumau pe holuri sau stateau la tacla, colegii mai in varsta ma refer. ce spui tu despre studentii actuali se intampla ptr ca s-a degradat atat interesul elevilor cat si dispozitia profesorilor dupa atatia ani de BS, stres economic, lipsa unei legislatii clare. un prof tare imi spunea prin '96 "ce sa le fac, nu vezi ca n-au unde sa se angajeze? ce sa-i mai pic ca si-asa's vai de capul lor.." nu cred ca era singurul; nu poti face carte de calitate cand in jurul tau e disperarea data de imbecilitatea politica a unei 'elite' de doi penny.. trebuie sa se implice toata lumea, si e bine ca au un job in timpul facultatii, atat timp cat nu-i termina; nu neaga nimeni ca daca firmele nu se implica prin programe de co-op, nu se face mare lucru la nivel practic. baza insa a existat odata, mi-a prins mie bine si la altii care se adapteaza usor si au inteles ca in viata e o continua invatare daca vrei sa evoluezi si sa te mentii la nivelul de sus. cat despre MIT.. nu stiu de ce ti-e asa de ciuda, le stiu cursurile, nu sunt singurii care ofera cursuri (si online) de calitate. ce e important ptr o universitate e sa formeze o baza puternica, ca pe urma te asezi tu asa cum vrei, facu cursuri pe unde ti se nazare. mie mi-a prins foarte bine, ii stiu si pe altii la fel. am lucrat cu phd'ei din japonia, australia, sua si italia si n-am avut de ce sa plec capul, si nu am un phd. ceva e putred clar; ma doar indoiesc de modul de a rezolvare ales, nu mi se pare ca e cel just. (ps macar nick'ul meu are ceva piper.. al tau e..)
      • precizare (Vineri, 2 octombrie 2009, 19:55)

        crap [anonim] i-a raspuns lui Eu

        liceul l-am absolvit in '86, nu facultatea.
  • NECLAR (Vineri, 2 octombrie 2009, 19:25)

    ion [anonim]

    spuneti ca "profesorii ar trebui platiti in functie de performante"
    ce intelegeti prin "performante" ?

    cand un invatator ia copiii nehraniti si infrigurati ce vin la scoala in niste conditii execrabile, le mangaie destinul cu rabdarea lui reusind sa-i invete sa fie oameni sa scrie, citi si socoti putem considera a fi performanta ?
    eu cred ca da comparand rezultatele cu ale altuia ce lucreaza intr-un mediu prielnic si obtine aceleasi rezultate.
  • sondaj pe bune??? (Sâmbătă, 3 octombrie 2009, 15:35)

    melania [anonim]

    Mie raspunsurile d-nei si d-lui care s-au ocupat de sondaj mi se par cu cantec... La intrebari concrete, o scalda frumos.
    Excelent comentariul lui Florin, tata de liceeni, cu teme putine... Asa eram si eu, si cred ca asa am fost multi.
    Am absolvit un master la ASE - eram printre cei 10 insi cu mai mult de 3 ani de experienta profesionala de acolo. Restul - absolventi.
    Am fost, de curiozitate, la o prezentare de MBA. Cativa viitori absolventi isi dadeau in stamba cu diverse intrebari stupide... Raspunsul reprezentantului Universitatii americane a fost: "mi-ar placea sa va iau banii, dar peste vreo 5 ani..."
    Mie mi se pare clar ca oamenii astia de sus n-au priceput nimic...
  • Invatamintul din RO e ramas in urma (Duminică, 4 octombrie 2009, 11:30)

    V [anonim]

    As vrea sa incep cu o observatie pozitiva: sunt de parere ca luat in general nivelul intelectual si de cunostinte generale este in RO destul de ridicat si daca ar fi sa-l comparam cu nivelul altor tari cred ca s-ar situa destul de sus in top.
    Poate ca ar trebui sa ma si prezint pe scurt: m-am nascut in RO, am invatat si trait acolo pina in 1990 si de atunci traiesc in Germania. Cu scoala de aici am avut contact, mai mult sau mai putin direct, am avut contact cu cultura de aici si din alte tari, iar prin prietenii mei raspinditi prin lume am idee despre nivelul din alte tari.
    Sunt de parere ca invatamintul din RO este ramas in urma, se face o presiune enorma, din mai multe parti asupra copiilor (elevilor), care, din pacate, dupa absolvire au foarte putine perspective, in ciuda eforturilor facute. Se discuta mult despre salariile personalului din invatamint, dar, poate intentionat, se uita de coruptia inadmisibila ce domneste in tot sistemul de invatamint. Cred ca este foarte greu unui "dascal" sa-si impuna ideile noi, moderne, in sistemul actual. Ideile elevilor si studentilor se iau cu atit mai putin in seama.
    Asa cum la nivel de societate ar fi aproape imposibil in momentula actual sa se combata coruptia din diverse alte domenii, tot asa cred ca e fara speranta o "revolutie" in invatamint.
    Poate ar trebui inceput printr-o descentralizare la toate nivelele, ar trebui redusa covirsitor influenta "capitalei", cu toate sistemele administrative invechite.
    Unde esti tu Caragiale ...


Abonare la comentarii cu RSS
Asigurari si Pensii
Stiri Auto
Vremea la


/
Maine:
|






Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by